Aloha Hawaii

Tekst en fotografie: Lieke Luxembourg

Vroeger droomde ik al van een romantische honeymoon naar een exotische plek met wuivende palmbomen en mooie zonsondergangen. Toen mijn vriend op een prachtig strand in Brazilië op zijn knieën ging en we aan het fantaseren sloegen over dé perfecte bestemming voor onze huwelijksreis was het voor mij dan ook al snel duidelijk. Ik wilde fleurige bloemenkransen, adembenemende baaien, groene binnenlanden, hagelwitte zandstranden en zo’n heerlijk surfer-sfeertje. Kortom ik wilde Hawaii!

Oahu

Onze huwelijksreis begon op het eiland Oahu, het hoofdeiland van Hawaii en vooral bekend vanwege de hoofdstad Honolulu en de badplaats Waikiki. Die twee namen alleen al spreken zo tot de verbeelding; door de vele films (Blue Hawaii) en series (Hawaii Five-0) en zelfs bordspellen (ik speelde vroeger vaak ‘hotel’ en moest en zou altijd Waikiki bemachtigen). Oahu is het drukste eiland van Hawaii, maar zelfs tussen alle toeristen hadden wij nog steeds het wow-moment toen we in ons hotel aankwamen, werden begroet met een vriendelijk Aloha en een bloemenkrans om onze nek kregen “for the happy honeymoon couple”. We begaven ons naar onze kamer op een van de hoogste verdiepingen van het Sheraton Waikiki en ook daar werden we weer ‘amazed’ door het weidse uitzicht op de helderblauwe oceaan. De infinity-pool leek naadloos over te lopen in de zee en alleen de knaloranje drijvende zitzakken waarin iedereen heerlijk lag te genieten van een cocktail en de prachtige zonsondergang staken boven het blauwe water uit. Dit is precies wat ik had gehoopt van een ontspannen begin van onze huwelijksreis!

Island tour

Oahu heeft nog zoveel meer te bieden dan alleen de stranden van Waikiki en dus gingen we op pad. We hadden een autootje gehuurd en gingen via de kustweg een rondje eiland doen. We reden langs prachtige hoefijzervormige baaien met palmbomen en zandstranden, ruige rotskusten met spectaculair opspattend water en stopten bij uitzichtpunten met adembenemende vergezichten. Helemaal in het noorden van het eiland vind je de bekende surfstranden waar elk jaar de wereldkampioenschappen golfsurfen worden gehouden. Erg indrukwekkend om de enorme golven van de ‘pipeline’ het strand op te zien rollen en de echte professionals aan het werk te zien. De sfeer aan de Northshore is heel relaxed; gezellige kleine dorpjes met huizen op palen, foodtrucks en overal surfshops. Via de centrale weg dwars door het groene binnenland reden we weer terug naar het zuiden maar niet zonder een stop te maken bij een macademia nut farm en de wereldberoemde Dole Plantation waar onze ananassen vandaan komen. ’s Avonds eten we heerlijk op het door fakkels verlichte terras van de Hula Grill in het Outrigger Resort en drinken we onze eerste ‘Mai Tai’.

Pearl Harbor

Een echte ‘must’ op Oahu is natuurlijk een bezoek aan Pearl Harbor; vergeet niet om van tevoren kaartjes te reserveren want er wordt maar een beperkt aantal mensen per dag toegelaten. In het museum vind je een uitgebreide collectie van beeldmateriaal van die ene fatale dag in 1941. Met een bootje word je naar de USS Arizona memorial gebracht waar je het gezonken schip duidelijk in het heldere water kunt zien liggen, erg indrukwekkend. Wat verderop in de haven kun je een onderzeeër en een battleship bezoeken, ook zeker een aanrader. ’s Avonds vliegen wij helaas alweer door naar het volgende eiland maar als je aan boord stapt van Hawaiian Airlines, dan voelt het helemaal niet als een straf om te vliegen. Het supervriendelijke personeel met prachtige uniformen (dames in een felgekleurd pakje en heren in een Hawaii-shirt) houden je helemaal in de eilandsfeer.

Big Island

Onze tweede stop is the Island of Hawaii oftewel Big Island, zoals de naam al zegt het grootste eiland van Hawaii en vooral bekend vanwege de actieve vulkanen. De meeste hotels liggen in het westen van het eiland rondom Kona Airport. Ook hier hebben we weer een auto gehuurd, een stoere jeep dit keer, om het eiland te verkennen. Na een nacht in Kona te hebben doorgebracht rijden we helemaal richting het oosten naar Volcano National Park. De route leidt ons door maanlandschappen van zwarte lavarotsen, heel surrealistisch! Rond de middag komen we aan in het nationale park waar we meteen worden beloond met een helder zicht op de rokende krater van de Kilauea-vulkaan. We volgen de Crater Rim Drive en brengen een bezoek aan de Thurston Lava Tube, een enorme tunnel gevormd door lavastromen waar je doorheen kunt lopen. Vervolgens maken we een prachtige 3 uur durende hike dwars over een opgedroogd lavameer op de bodem van een krater, een bizar grijs landschap met hier en daar stoom die uit de bodem omhoogkomt. ’s Avonds keren we terug naar het uitzichtpunt op de krater en zien we de rood-oranje gloed van de lava onder de prachtige zwarte sterrenhemel. Wie had gedacht dat een vulkaan romantisch kon zijn?

Hoogtepunten

We slapen die nacht in een cabin in de ‘singing forest’ met privé hot tub op de porch en wanen ons in een ware jungle zo tussen het groen en met enkel de geluiden van vogels om ons heen. De volgende ochtend vroeg op, want we hebben iets spannends op het programma staan…een helikoptervlucht over de actieve vulkanen. Eenmaal in de lucht zien we dikke zwarte lavastromen met hier en daar een goudgele gloed zo de helderblauwe zee in glijden. En dan vliegen we over de krater waar we de oranje borrelende lavazee van dichtbij kunnen zien, zo bijzonder! Terug in Kona staat ons de volgende dag alweer een hoogtepunt te wachten. Van een groepje vrienden hadden we tijdens onze bruiloft een wel heel bijzonder cadeau gekregen, namelijk snorkelen met manta rays, de grootste roggen ter wereld. Tijdens de zonsondergang gingen we een catamaran op die ons naar de juiste plek bracht niet te ver uit de kust. Daar sprongen we het water in en dobberend aan een vlot met lampen eraan staarden we de donkere zee in. En ja hoor… na een paar minuten komt er een groepje enorme beesten op ons afzwemmen. We knijpen elkaar even in de hand. Ze zijn zwart-grijs aan de bovenkant en wit aan de onderkant en wel 3 bij 3 meter, veel groter dan wij dus, en dat is best spannend. Maar als ze een paar keer sierlijk voorbij zijn gezwommen en zelfs koprollen maken recht voor onze neus vinden we het geweldig. Wat een fantastische dieren en de perfecte afsluiter van ons avontuur op Big Island.

Maui

Het laatste eiland dat we aandoen is Maui, ook wel het Honeymoon Island genoemd, dus dat klopte helemaal op deze trip. Na alle zwarte lava van Big Island is Maui echt een groene oase. We gingen meteen op ontdekkingstocht en begonnen aan de ‘Road to Hana’, een slingerende weg door de groene landschappen langs prachtige watervallen, idyllische baaien en schattige dorpjes met barbecue-tentjes. We sprongen als een echte Tarzan en Jane zwierend aan een touw in de pool van een waterval voor een verfrissende duik en genoten van de vele prachtige uitzichten. Aan het einde van de dag reden we naar het uiterste westen van Maui waar we in het Hyatt Ka’anapali Beach wederom met een lei (bloemenkrans) en champagne werden onthaald. Dit heerlijke resort was voor ons de perfecte plek om onze huwelijksreis af te sluiten. Lekker luieren op het strand en bij het zwembad, snorkelen tussen de zeeschildpadden, genieten van de heerlijke Hawaiiaanse keuken en rondslenteren in de gezellige dorpjes met hippie-sfeer.

Magisch

We hadden van vrienden gehoord dat er iets bijzonders te zien is op Maui wat je echt niet mag missen, namelijk de zonsopgang boven op de hoogste vulkaan van het eiland Haleakala. Dus stonden we om 3 uur ’s nachts op om in het pikdonker naar het nationale park te rijden. De lieve receptioniste van het hotel had aangeraden om dekens uit de kamer mee te nemen omdat het nogal koud kan zijn op de top en dat bleek geen overbodige luxe. Toen we bij de bovenste parkeerplaats aankwamen zagen we tientallen mensen in dekens en slaapzakken gewikkeld boven op de berg zitten, een komisch gezicht. We klommen naar boven en zochten een mooi plekje. En toen begon het schouwspel; er verschijnen eerst zilveren lijnen in de lucht en dan komt ineens die knaloranje bol boven de wolken uit, zo ontzettend magisch en romantisch. En daarmee kwam onze reis ten einde, het was echt een droom-honeymoon. Mahalo Hawaii!

West-Canada road trip

04 april 2024

In deze blog lees je een voorbeeldroute door West-Canada. Van de Rocky Mountains langs de Banff National Park Area naar Vancouver en Victoria in British-Columbia!

West-Amerika road trip

22 februari 2024

Met 6,1 miljoen vierkante kilometer en meer dan 320 miljoen inwoners, is de Verenigde Staten 's werelds derde grootste land in totale oppervlakte. Waar moet je echt geweest zijn en wat moet je met je eigen ogen hebben gezien? In deze blog lees je een voorbeeldroute door West-Amerika. Van Californië naar Utah en Arizona!

4 excursies in Kaapstad

07 februari 2024

In Kaapstad is er genoeg te beleven! Van de iconische Tafelberg tot de bruisende Waterfront, biedt deze stad een schat aan ontdekkingen. Bereid je voor op een reis vol avontuur, cultuur en onvergetelijke momenten terwijl je meegenomen wordt op excursies door de diverse en levendige streken van Kaapstad.