Huidige restitutie voorwaarden vanwege de corona situatie

18 September 2020

Vragen & Antwoorden over de huidige voorwaarden vanwege de corona situatie

V: Ik heb een vakantie geboekt met vertrek in de aankomende periode. Gaat deze reis door of wordt hij geannuleerd?
A: Dat is afhankelijk van de bestemming waar uw reis naartoe gaat. Wij gaan hierbij uit van de actuele reisadviezen zoals deze worden uitgegeven door de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken. Uw Travel Counsellor is op de hoogte van alle reisadviezen per bestemming. U kunt zelf ook de officiële websites in de gaten houden zoals www.diplomatie.belgium.be

V: In welk geval krijg ik een GfG tegoedbon en wanneer kan ik van de tegoedbon gebruikmaken?
A: Voor reizen geannuleerd tot en met 19 juni jl, waarbij de initiële boeking onder de GfG garantieregeling viel, hebben wij GfG tegoedbonnen uitgegeven. De zogenoemde GfG toedbonnen vallen onder de GfG-garantie. Als u uw pakketreis bij Travel Counsellors heeft geboekt en uw reis is door ons (voor 20 juni jl) geannuleerd, dan kunt u de GfG tegoedbon gebruiken voor een nieuw te boeken reis. 

V: Hoe weet ik of mijn boeking onder de GfG-garantie viel?
A: Indien uw boeking een TC (Travel Counsellors) pakket betreft of een reis is die wij als agent hebben ondergebracht bij een Belgische Tour Operator dan viel deze onder de GfG-garantie.

V: Valt de tegoedbon onder de GfG-garantie als de reisorganisatie alsnog failliet gaat?
A: Ja, hoewel in normale situaties GfG géén dekking biedt voor uitgegeven tegoedbonnen, heeft GfG een uitzondering gemaakt in verband met de corona crisis om reisorganisaties in staat te stellen een GfG tegoedbon aan te bieden.

V: Welke boekingen vallen niet onder de GfG-garantie en wat voor een voucher krijg ik dan?
A: Losse vluchten, boekingen ondergebracht bij een buitenlandse Tour Operator (bijv. een Duitse of Nederlandse Tour Operator) vallen niet onder de GfG-garantie. Logischerwijs kunnen er voor deze boekingen ook geen GfG tegoedbonnen worden uitgegeven onder de garantie van het GfG. Ook voor boekingen die na 16 maart zijn gemaakt en/of na 19 juni vanwege de corona situatie zijn geannuleerd kunnen geen GfG tegoedbonnen worden uitgegeven. In deze gevallen verstrekt Travel Counsellors BVBA u een TC Holiday voucher ter waarde van de tot dan toe gedane (aan)betaling.

V: Ik heb mijn boeking vóór 13 maart geannuleerd. Wat zijn de bepalingen? 
A: Omdat de annulering heeft plaatsgevonden voordat de overheid restricties heeft ingesteld, gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden.

V: Ik heb een reis geboekt en nog niet de volledige reissom betaald. Hoe wordt dit nu afgehandeld met de voucher? 
A: Als u een aanbetaling gedaan heeft voor uw vakantie en deze is geannuleerd, dan krijgt u een voucher ter waarde van het bedrag van de aanbetaling. Dit kan zijn een GfG tegoedbon of een TC Holiday voucher, afhankelijk van uw type boeking en datum van annulering.

V: Hoe lang blijft de tegoedbon geldig en wanneer boek ik mijn nieuwe reis?
A: De tegoedbon is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. Dat betekent dat u binnen dit jaar uw nieuwe reis dient te boeken. Uw reisdatum dient te vallen binnen 18 maanden na uitgifte van de tegoedbon.

V: Mag de tegoedbon worden overgedragen aan een ander persoon? 
A: De tegoedbon is persoonsgebonden en is niet overdraagbaar naar een ander persoon. De tegoedbon wordt afgegeven op naam van de hoofdboeker van de initiële boeking.

V: Wat is de waarde van de tegoedbon of voucher en wat is het gevolg als de nieuwe reis duurder of goedkoper is?
A: De waarde is gelijk aan de door u aan Travel Counsellors betaalde reissom. Indien de reissom van uw nieuwe reis hoger is dan de voucherwaarde, dan betaalt u zelf het verschil bij. Indien uw nieuwe reissom lager is dan de voucherwaarde, dan blijft het resterende bedrag als een tegoed waarde staan op uw tegoedbon of voucher, te besteden via uw Travel Counsellor voor een volgende reis. 

V: Geldt de tegoedbon ook voor losse vliegtickets?
A: Indien u alleen een los vliegticket heeft geboekt dat is geannuleerd, dan kan geen GfG tegoedbon worden verstrekt. In dit geval ontvangt u een TC Holiday voucher.

V: Wat zijn de mogelijkheden als ik in plaats van de aangeboden tegoedbon mijn vooruitbetaalde reissom gerestitueerd wil hebben.
A: Wij hebben begrip voor uw verzoek en uw voorkeur voor teruggave van uw betaalde reissom. Echter, vanwege de uitzonderlijke omstandigheden heeft Travel Counsellors ervoor gekozen om afhankelijk van uw geannuleerde reis en datum van annulering GfG tegoedbonnen of een TC Holiday Voucher uit te geven. In overeenstemming met de beslissing van de Belgische regering kan de reiziger de GfG tegoedbon niet weigeren.

Indien u als reiziger uiteindelijk toch geen gebruik wilt maken van de voucher, dan zullen wij u de waarde van de voucher restitueren. U kunt uw voucher vanaf 12 maanden na de uitgiftedatum ter restitutie indienen, uw cash restitutie zal vervolgens zo snel mogelijk maar ten hoogste binnen 6 maanden aan u worden uitgekeerd..

V: Moet ik de verkregen GfG tegoedbon of TC Holiday voucher gebruiken voor een boeking bij Travel Counsellors / mijn Travel Counsellor?
A: Ja, de vouchers dienen besteed te worden bij die partij die de voucher heeft uitgegeven.

V: In verband met de huidige onzekere situatie wil ik de aan- of restantbetaling niet voldoen voor mijn boeking, kan dat?
A: Nee, u dient zich te houden aan de standaard betalingsvoorwaarden. Wanneer u ervoor kiest dit niet te doen, dan zal uw boeking moeten worden geannuleerd op basis van de normale annuleringsvoorwaarden.

V: Kan ik een tegoedbon voor elke willekeurige nieuwe reis gebruiken?
A: Ja en nee. Zolang u de nieuwe boeking maar maakt binnen de bepaalde termijn van 1 jaar na uitgifte van de tegoedbon, kunt u in principe zelf kiezen voor het type reis, de bestemming, etc. Er kan echter, vanwege voorwaarden van bijvoorbeeld de betrokken luchtvaartmaatschappij of andere Tour Operator, een beperking zijn in uw keuze.

V: Ik heb al een boeking staan voor later dit jaar, kan ik daar de tegoedbon of voucher ook op inleveren?
A: Dat behoort zeker tot de mogelijkheden. U kunt dit met uw Travel Counsellor regelen zodra u de tegoedbon of voucher heeft ontvangen. Er kan echter, vanwege voorwaarden van bijvoorbeeld de betrokken luchtvaartmaatschappij of andere Tour Operator van uw initiële boeking, een beperking zijn op welke andere boeking u uw tegoedbon kunt inleveren.

V: Mijn reis is, vanwege de corona situatie, vroegtijdig afgebroken. Krijg ik een voucher voor de niet genoten reisdagen?
A: U krijgt in dit geval een TC Holiday voucher indien het een Travel Counsellors pakketreis betreft. Een GfG tegoedbon kan namelijk alleen maar uitgegeven worden voor nog niet aangevangen reizen. De waarde van de TC Holiday voucher is afhankelijk van het aantal gemiste vakantiedagen. Enkel de gemaakte kosten die u heeft gemist qua accommodatie verblijf worden aan u vergoed.

Indien Travel Counsellors als bemiddelaar heeft opgetreden voor een boeking bij een derde partij (leverancier/tour operator) dan zijn wij afhankelijk van de medewerking van een vergoeding van die betreffende partij. In dat geval kan een vergoeding niet worden gegarandeerd. Dit geldt ook indien het reisgedeelte van de derde partij apart is vermeld op uw factuur van een Travel Counsellors pakketreis.

 

Deel dit:


Travel Counsellors helpt dagelijks tientallen mensen met het creëren van reiservaringen om nooit te vergeten. Welke bestemming u ook in gedachten heeft, uw Travel Counsellor denkt graag met u mee.
Vind uw Travel Counsellor
Terug Naar Boven